Dit programma vindt haar oorsprong in de “Alfabetisering karavaan” die Jan lanceerde om daadwerkelijk bij te dragen aan de internationale oproep in 1990 tot bevordering van toegang tot onderwijs voor iedereen: “Education for all”. Het was toen al wel duidelijk dat deze doelstelling niet zou kunnen worden bereikt zonder aanvullende plaatselijke actie in niet-formeel associatief verband. Daarvoor zetten plaatselijke Unesco clubs van vrijwilligers zich in. De karavaan organiseerde interactieve tentoonstellingen en bouwde, vooral met bijdragen van het Unesco Centrum in Nederland (UCN) en van Unesco associaties in Japan, een twintigtal zogenaamde “leerherbergen” waarvan 11 in Senegal. Het ontwerp van zo’n leerherberg is te zien bovenaan elke pagina van deze website.
In het jaar 2000 werd het project van de Karavaan afgesloten en gingen de geopende leerherbergen elk hun eigen weg. Hierna werden Unesco clubs en de gemeenten waar zij gebouwd waren met een gegeven richtlijn uitgedaagd hun inzet te vervolgen. Om daarin verder hulp van de KS en haar partners te ontvangen werd als voorwaarde gesteld dat zij opgenomen zouden worden in het “patrimoine communal” zoals openbare scholen en dat het beheer zou blijven toevertrouwd aan een Unesco club of een soortgelijke vereniging.
Momenteel helpt de KS een aantal voormalige leerherbergen onder haar programma “beter leven met verworven kennis”, met het vieren van internationale VN themadagen en de realisatie van specifieke post-onderwijs activiteiten. Hierin staat momenteel de bevordering van de praktijk van het lezen centraal.
Concrete voorbeelden van onze inzet
Door de Unesco club in Thionck-Essyl (Casamance) werd, samen met plaatselijke scholen, overheden en belangstellenden, gewerkt aan een tentoonstelling over het milieu. Deze tentoonstelling heeft de ronde gemaakt in de scholen om af te sluiten in de Leerherberg met een evaluatie, een uitreiking van prijzen en het adopteren van een verklaring waarin iedereen zich kon vinden voor de opbouw van de toekomst. Een soortgelijke activiteit werd georganiseerd door de Unesco club in Keur Madiabel. Ook deze activiteit werd afgesloten met een bijeenkomst en activiteitenprogramma in de Leerherberg, waar een actieplan voor de toekomst werd voorgesteld.
De Unesco clubs in Cherif Lo en Ndondol organiseerden in hun Leerherbergen training seminars in management van micro-projecten.
De promotie van het lezen wordt momenteel bevorderd met het opbouwen van bibliotheken. Van de beheerders wordt een jaarlijks rapport verwacht waarin activiteiten om de praktijk van het lezen te bevorderen worden vermeld. Daarbij kan tevens een aanvraag worden ingediend voor aanvullende literatuur van belang in de plaatselijke gemeenschap.