Oorsprong

Jan de Bosch Kemper, initiatiefnemer en oprichter van de Kemperstichting, werd geboren in 1941 in Amsterdam. Als jong afgestudeerd bouwkundige vertrok hij in 1965 naar Dar es Salaam voor een korte vakantie. Hij zou voor de rest van zijn leven in Afrika blijven, in de ban geraakt van een continent met aan de ene kant zijn enorme problemen van armoede en ongelijkheid en aan de andere kant, daar onlosmakelijk mee verbonden, een gigantisch potentieel en een vrijwel onbeperkte ruimte om aan die problemen te werken.

In 1969 begon Jan zijn loopbaan als architect-planner bij UNESCO. Eerst in Khartoum bij een Regionaal bureau voor scholenbouw, vervolgens in Kameroen en Rwanda voor Nationale programma’s en vanaf 1978 in Dakar bij het Regionale bureau van UNESCO voor onderwijs in Afrika. Vanuit Dakar maakte hij dienstreizen naar vrijwel alle UNESCO lidstaten in Afrika ten zuiden van de Sahara tot zijn pensionering in 2001.

In het Regionale bureau van UNESCO in Dakar werd Jan hoofd van haar afdeling “Onderwijsplanning en Faciliteiten” die tevens de opdracht had de realisatie te coördineren van operationele UNESCO projecten gefinancierd door derden (Wereldbank en bilaterale bronnen …). Na de internationale Wereldconferentie over onderwijs in 1990 waar lidstaten van de Verenigde Naties beloofden toegang tot “onderwijs voor iedereen (Education for All)” te bewerkstelligen, lanceerde Jan een project voor Unesco Clubs in Senegal (de Alfabetisering karavaan) met de realisering van de zogenaamde “Leerherbergen” (zie bovenstaande tekening). Dit project werd opgenomen in het toenmalige “UNESCO Co-action” programma. Om deze actie ook in andere landen te promoten werd hij door de Wereldfederatie van Unesco Clubs benoemd tot “adviseur” na zijn pensionering.

In 1993 richtte Jan de Kemperstichting op om zijn inzet in Afrika te vervolgen op basis van opgedane ervaringen. Daarin stelt hij centraal dat nationaal onderwijs moet worden aangevuld met kennis en vaardigheden die van plaatselijk belang zijn. Daarin spelen “Leerherbergen” een rol waarin de lokale cultuur haar plaats vindt.

De KS richt zich tevens op het bevorderen van onderwijs en de integratie van doven in de maatschappij. Dit programma werd door Jan in 2003 gelanceerd in solidariteit met volledig doven daar hij zelf in 1941 als baby eenzijdig doof werd.

Om te slagen moeten projecten in KS programma’s aansluiten bij plaatselijke initiatieven waar ze wortel schieten en worden uitgevoerd door direct betrokkenen.